مقاله 1)
مراقبه برای سلامت بهتر و آرامش روحی ، فیزیولوژیکی
مراقبه نافع
هر کس به طور منظم و به مدت چند ماه به مراقبه پرداخته باشد . احتمالا به اثر آرامش بخش آن بربدن و ذهن خود برخورده و آنرا به گرمی پذیرا شده است. یقینا دستگاه عصبی او، فشارهای عصبی را رها ساخته و وضع با ثباتری به خود گرفته است.
ظر فیت چنین شخصی برای تحمل فشارهای روانی – عصبی افزایش می یابد. بدن و ذهن او انرژی بیشتری در خود ذخیره کرده و ذهنش بازتر میشود. بر مراقبه از نظر روحی – فیزیولوژیکی تغییرات دیگری نیز مرتبط است. کسی که مرتبا به مراقبه بپردازد. به خواب کمتری نیاز دارد. بدون استفاده از قرص خواب آور به خواب میرود و با طراوت بیشتری از خواب برمیخیزد. در حالی که مدت زمان خوابیدنش نسبت به گذشته تغییر نکرده است.
عضلات او از انقباض خود را رها ساخته است و احساس سبکی و بی وزنی بخصوص بعد از انجام مراقبه در او پدیدار می شود. در مراکز آموزش مراقبه در برمه و تایلند راهبان و افراد عادی که بر تنفس و حرکت خود اعمال تمرکز می کنند – یعنی در بیشتر اوقات روز چه در حرکت و چه در حال نشسته به مراقبه مشغولند – متوجه شده اند که در شبانه روز فقط به 4 ساعت خواب احتیاج دارند و تمرکزشان نیز بیشتر شده است و بدون فشار آوردن بر ذهن صورت می گیرد.
البته توانایی تمرکز بدون تحمل فشار در این مورد جای تعجب ندارد، زیرا که طبیعت اینگونه مراقبه با صفات : توجه عاری از فشار و آگاهی عاری از فشار توصیف میگردد. اینکه انسان با خود و دنیای اطرافش راحتتر کنار بیاید باعث میشود ارتباطات شخصی اش نیز آسانتر صورت گیرد. گل محبت و ترحم در کسانی شکوفا میشود که بتوانند تنشهای مخل آسایش را از جان بزدایند. زندگی برای این افراد آرامتر و طبیعی تر و در عین حال مسرت بخش تر و پربار است و طعم فراتر رفتن از مرز خودی را بیشتر می چشند. ممکن است این قبیل تمرین برای یک فن بسیار ساده ذهنی ، ادعای اغراق آمیز به نظر بیاید، لکن باید توجه داشت که این ادعاها با شواهدی که پزشکان در تحقیقات و آزمایشهای خود ارائه کرده اند ، تائید شده است.
تغییرات روحی – فیزیولوژیکی هزاران سال است که برای کسانی که به مراقبه می پردازند، شناخته شده است . چون اغلب تمرینات مراقبه ای در زمینه مذهبی – بیشتر از حیث مفهموم، تا از لحاظ تشکیلاتی – صورت میگیرد. و مراقبه کنندگان غالبا در غارها و کلبه های جنگلی و در انزوا به آن اشتغال می ورزند، لذا تغییرات فوق الذکر به خودی خودی از اهمیتشان کاسته می شود، هر چند به عنوان کمک در پیشرفتهای روحی از آن استقبال خوبی به عمل می آید.
در سالهای اخیر بود که تغییرات فیزیولوژیکی و روانشنانسی در کسانی که به مراقبه می پردازند با کمک دستگاههای پیچیده الکتریکی مورد آزمایش قرار گرفت و اثر تمرین منظم مراقبه روی بدن و ذهن اندازه گیری شد و نتایج این اندازه گیری ها در حالی که از ملاحظات مذهبی و روحانی تفکیک شده بود، ثبت و ضبط گردید و به آنها همچون پدیده ای مستقل که سزاوار توجه ویژه هستند نگریسته شد.
برای هزاران نفر غربیانی که امروزه تحت فشارهای عصبی به سر می برند این که فنونی به سادگی راحت نشستن و توجه کردن به تنفس و یا تکرار کلمه ای در ذهن برایشان استراحت و طراواتی را به ارمغان می آورد که از بسیاری جهات بر خواب رجحان دارد خبر خوبی است.
طبق تحقیقات دکتر بنسون از دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد: ویژه گی های عمده فیزیولوژیکی در مراقبه و واکنشهای آرامشی به شرح زیر است:
1- ضربان قلب کسانی که به مراقبه می پردازند به طور متوسط سه طپش در دقیقه کاهش می یابد.
2- آهنگ صورت تنفس سنگینتر می شود.
3- مصرف اکسیژن بدن به درصد 20% کاهش می یابد.
معنایش این است که سوخت و ساز بدن افت قابل ملاحظه ای پیدا می کند. چنین افتی در سوخت و ساز بدن فقط در خواب عمیق و خواب زمستانی پیش می آید. اما مراقبه متعالی در مقایسه با حالت خواب و خواب زمستانی تغییرات فیزیولوژیکی متفاوتی را ایجاد میکند.
لاکتیت خون کاهش می یابد . لاکتیت ماده ای است که از طریق سوخت و ساز در عضلات اسکلتی تولید می شود و بالا رفتن میزان لاکتیت در بدن با حملات اضطرابی همراه است.
4- فشار خون در حد معمول قرار میگیرد.
دکتر بنسون کشف کرد که مراقبه فشار خون را در کسانی که قبل از اقدام به مراقبه دارای فشار خون بالایی هستند، پایین می آورد.
5- مغز امواج آلفا و احتمالا تتا تولید می کند، الگو و طرز انتشار امواج مزبور با امواجی که در خواب عمیق یا هیپنوتیزم ایجاد می گردد ، متفاوت است. موقعی که مغز فعال است، امواج بتا منتشر می سازد. امواج آلفا سرعت کمتری داشته و با حالات آرمیدگی ارتباط دارد. امواج تتا از امواج آلفا نیز کندتر است.
بعضی از تغییرات فیزیولوژیکی را می توان با فنون غربی مانند آموزش اتوژنیک ، آرامش تدریجی و پیشرونده و نیز هیپنوتیزم ایجاد کرد . لکن این روشها در مراحل اولیه مستلزم استفاده از معلم و گذراندن دوره های طولانی است تا بتوان از طریق آنها به مرحله آرامش عمیق رسید، در صورتی که مراقبه به سبک شرقی را معمولا شخص می تواند پس از یک دوره آموزش کوتاه مدت، خود انجام دهد.
مراقبه به کسانی که به آن می پردازند کمک می کند تا
1- اعتیاد خود را ترک کنند.
2- در جهات مختلف از کارایی بالایی برخوردار شوند.
3- با فشارهای روانی بهتر کنار بیایند
4- بالاخره اینکه در راستای زندگی پربارتری که با فطرت بشر سازگارتر باشد، قرار گیرد.
5- خود شکوفایی کاری اشان نیز بیشتر می شود.
ارزش مراقبه ناب ترین تجارب زیستی به شمار می آید و بگونه ای بهداشت ذهنی محسوب میشود.
http://groups.yahoo.com/group/RahsepareNoor_Reiki
http://eshragh-reiki.persianblog.com
reiki_light3000@yahoo.com
( مقاله 2)چگونه به مراقبه بپردازیم
در تاریخ جمعه، ۱۹ خرداد ۱۳۸۵ توسط siminjafari
[ ویرایش | پاک کردن ]
( مقاله 2)
چگونه به مراقبه بپردازیم
حالت بدنی موزون، تنفس موزون
آگاهی موزون
مراقبه مفید شش لازمه اصلی دارد:
1- مکانی برای پرداختن به مراقبه که در آن مزاحمت های صوتی، شلوغی، جمعیت، رفت و آمد و نظایر آن در حد تحمل شما باشد.
2- راحتی جسمی و ذهنی، ناراحتیهای جزیی آنقدر شدت ندارد که بتواند مانع مراقبه با کیفیت مطلوب شود.
3- طرز نشستنی که هم راحت باشد و هم موزون.
4- تنفس آهسته، نرم، یکنواخت و منظم.
5- شی یا محرکی ذهنی برای تمرکز بر روی آن. این محرک ذهنی باید به مدت بیست دقیقه در دسترس قرار داشته باشد.
6- 6- آگاهی ثابت و موزون
مکان مناسب برای تمرین مراقبه
یک مکان بی سر و صدا و دلپذیر در منزل، بهترین جا برای تمرین مرتب و منظم مراقبه است. جایی که در آن از سر و صدا، کوران هوا، چراغ های چشمک زن و نظایر آن خبری نباشد. در این قبیل موارد بعضی ها قدرت بیشتری برای تحمل این جور عوامل دارند. برخی از کسانی که به مراقبه می پردازند، توانایی را برای تمرکز و مراقبه در مکانهای پر سر و صدا و شلوغ، مانند، قطار – اتوبوس – پارک – میدان شهر و نظایر میز پرورش می دهند. ولی بیشتر اشخاص اتاق دنج و آرام و کنج خانه را ترجیح می دهند. اگر در اتاق تلفن هست آن را از پریز بیرون بکشید.
http://groups.yahoo.com/group/RahsepareNoor_Reiki
http://eshragh-reiki.persianblog.com
reiki_light3000@yahoo.com
مقاله 3 راحتی جسمی و ذهنی
در تاریخ جمعه، ۱۹ خرداد ۱۳۸۵ توسط siminjafari
[ ویرایش | پاک کردن ]
مقاله 3
راحتی جسمی و ذهنی
باز هم یادآوری میکنیم که میزان تحمل اشخاص با هم متفاوت است. بدیهی ازت که درد جسمانی یا آشفتگی ذهنی مخل مراقبه است و پرداختن به آن را محال می سازد. در شرایط عادی نهایت کوشش خود را بکار برید که مکان مراقبه حتی الامکان جای راحتی باشد، بعد خود را آماده کنید و به مراقبه مشغول شوید.
معمولا حمام کردن قبل از شروع به مراقبه و یا حداقل شستن دست و روی مفید است. همچنین پاک کردن بینی، مسواک زدن دندانها و شستشوی دهان با آب و مشتی آب خنک به صورت زدن می تواند طراوت و آمادگی لازم را تامین کند. مثانه و در صورت امکان روده خود را تخلیه کنید.
لباس گشاد بپوشید. کراوات و کمربند و یا هر چیز انقباض آور دیگر را در بیاورید ولی لباس کافی به تن داشته باشید که مانع از سرد شدن بدن شود.
از بینی تنفس کنید و دهانتان را ببندید مگر اینکه حفره های بینی گرفته باشد. در بعضی از سنتها اعتقاد براین است که نوک زبان باید هنگام مراقبه به سق بچسبد، بعضی دیگر میگویند که نوک زبان باید در مقابل قسمت پشتی دندانهای ردیف بالا قرار گیرد، عده ای دیگر هم عقیده دارند نوک زبان باید پشت دندانهای ردیف پایین را لمس کند و خود زبان صاف داخل دهان واقع شود. به نظر من حالت سوم قرار گرفتن زبان که نوک زبان پشت دندانهای ردیف پایین را لمس میکند، طبیعی ترین حالت است ولی شما هر حالتی را که راحت تر هستید، انتخاب کنید. چه بسا اگر من این مطلب را متذکر نمی شدم، شما هرگز به آن فکر نمی کردید.
ترشح فراوان بزاق دهان یکی از نشانه های آرمیدگی عمیق است.اگر احساس می کنید که میخواهید آب دهان را قورت دهید، اینکار را انجام دهید. اگر جایی از بدنتان خارید آن را بخارانید و دوباره به مراقبه مشغول شوید.
آیا چشمها باید باز باشد یا بسته؟
اگر مراقبه را با خیره شدن به شیء انجام می دهید، در آن صورت چشم ها باید باز باشد و در صورت تجسم درونی همان شیء ، بسته. ولی معمولا بهترین حالت، بسته بودن چشمها در طول زمان مراقبه است.
زیرا بدینوسیله تعداد بیشماری از محرکات بصری از میدان دید خارج می شود و توجه بیشتر به درون متمرکز میگردد. بستن چشمها گام ساده ولی مهمی است در آنچه “پاتانجای” ، “پدر یوگا ” “پرات یاهارا” یا “پس کشیدن حس” میگوید.
درست است که در ذن، چشمها تا حدی باز است اما مهم است بدانید “کاتسوکی سکیدا” در کتاب “آموزش ذن” که در آن طرز مراقبه به روش زن را در منزل می آموزد. به مخالفت با این سنت برخاسته و تعلیم می دهد که چشمها باید بسته باشد.
http://groups.yahoo.com/group/RahsepareNoor_Reiki
http://eshragh-reiki.persianblog.com
reiki_light3000@yahoo.com
مقاله 4 بهترین اوقات برای مراقبه
در تاریخ چهارشنبه، ۲۴ خرداد ۱۳۸۵ توسط siminjafari
[ ویرایش | پاک کردن ]
مقاله 4
بهترین اوقات برای مراقبه
بهترین نتایج از تمرین مراقبه زمانی گرفته می شود که این تمرینها روزانه یک یا دوبار انجام گیرد. برای بسیاری از اشخاص، دوبار در روز بر یکبار در روز رجحان دارد. حداقل دو ساعت بعد از صرف غذا به مراقبه مشغول شوید چون مراقبه ای که با فاصله کمتری از صرف غذا انجام گیرد به ندرت می تواند. مراقبه راحتی باشد.
برای اینکه بهترین نتیجه را از دوبار مراقبه در روز بدست آورید صبح قبل از صبحانه و غروب قبل از شام به آن بپردازید. با جدا کردن دو جلسه تمرین روزانه به فاصله حداقل شش ساعت از هم، از توانایی مراقبه در ذخیره انرژی حداکثر استفاده به عمل می آید. اگر شما در روز یک بار به مراقبه می پردازید، بعدازظهر، یا سر شب موقع مناسبی است، هر چند برای بعضی ها ممکن است چنین نباشد و شاید ترجیح بدهند که صبح به تمرین بپردازند.
چه مدت باید به مراقبه نشست؟
اگر شما یک زندگی فعال و معمولی دارید و کنج عزلت نگزیده اید، باید هر جلسه حدود بیست دقیقه مشغول مراقبه باشید، گرچه بین ده تا سی دقیقه هم میتواند موثر باشد. نوآموزان می توانند زیر چشمی نگاهی به ساعت دیواری بیندازند و به وقت اتمام تمرین پی ببرند، اما بعد از مدتی تمرین، ساعت تعبیه شده در بدن خود انسان معمولا کسی که به مراقبه می پردازد را از پایان وقت مطلع میسازد.
رشته کار مراقبه را ناگهان قطع نکنید. نفس های عمیق بکشید. توجه خود را به قسمت ناف ببرید. دستها را به آرامی روی چشمها قرار دهید. چشمها را باز کنید و به آرامی دستها را بردارید و قبل از اینکه از جا بلند شوید، یکی دو دقیقه آرام به نشستن ادامه دهید. آرامش حاصل آمده از مراقبه را در حرکات بعدی تان تسری دهید. هر قدر منظم تر تمرین روزانه مراقبه را انجام دهید، به همان نسبت ارزش کیفی تمرین شما بر کلیه فعالیت هایتان در طول روز اثر خواهد گذاشت.
حالت بدنی موزون
اهل مراقبه ضرورت ندارد حتما به سبک شرقیان چهار زانو بنشیند، ولی یاد گرفتن این طرز نشستن – حتی یکی از حالات ساده آن هم – کار با ارزشی است. چهارزانو نشستن به شیوه شرقی از قدیم الایام با تمرین مراقبه ملازمه داشته است. این طرز نشستن، به دلیل ارتباط درونی بدن و آگاهی نشأت گرفته از آن در نتیجه کار تأثیر بسزایی دارد. فرزانگان شرق که آیین مراقبه را مدون کردهاند، پی برده اند که آرامش و سکون بدن، آرامش و سکون ذهن را سبب می شود. همچنین ملاحظات عملی معینی نیز وجود دارد که حالات کلاسیک “مراقبه” را هم تا این اندازه موثر می نماید. کسی که به مراقبه می پردازد باید حواسش جمع باشد که به خواب نرود و به طرفین و یا به جلو و عقب نیفتد. حالات بدنی کلاسیک چهار زانو، به انسان اطمینان می دهد که بدنش ثابت و بی حرکت است و انرژیهای روانی جسمی او نیز متمرکز و هماهنگ شده است و می تواند برای آگاهی حاصل از مراقبه ، همتای ایده آلی فراهم کند. احساسی که از این حالت به وجود می آید، اگر کسی که به مراقبه می پردازد، جایش راحت بوده باشد – عبارتست از: استحکام، تقارن – تعادل و سکون. ضمنآ دستگاه عصبی هم آرام می گیرد . پشت براحتی به صورت صاف و عمودی در می آید – این حالت برای نشستن به قصد مراقبه ضروری است – خون براحتی در شکم، ستون فقرات و مغز به گردش در می آید و تنفس آرام و عمیق شکمی – دیافراگمی براحتی صورت می گیرد. مرکز ثقل بدن کمی زیر ناف قرار میگیرد. جایی که ژاپنی ها به آن تندن tenden میگویند و مرکز حیاتی محسوب میگردد.
به هرحال، اگرکسی که به مراقبه میپردازد، روی صندلی هم بنشیند،عمل مراقبه اش مشروط برآن که اصول زیر در آن رعایت شود، می تواند نتیجه بخش باشد: پشت بدن باید بدون آنکه حالت عدم انعطاف داشته باشد، راست و صاف قرار گیرد، بدن باید راحت و بیحرکت باشد.
” تومیو هیرایی” ، روانپزشک ژاپنی در کتاب ” مراقبه درمانی ذن” گزارشی در مورد آزمایشی که بر روی حرکات بدنی روحانیان ذن، افراد معمولی و اشخاص دچار اختلالات روانی به عمل آورده است، ارائه می دهد. در این آزمایش شدت و میزان بیقراری را با وسیله ای اندازه می گرفتند که وزنه ای سربی با نوک جوهری به آن آویزان بود و حرکات بدن را روی کاغذ سفید ثبت می کرد.
چهار زانو نشستن خیلی راحت تر و آسانتر خواهد شد اگر سعی کنید روی بالشتی بنشینید که سفت و نازک باشد نه نرم و پنبه ای. این بالشتک نازک ( یا پارچه تا شده و یا زیرانداز) باید زیر زانوها قرار گیرد.
http://groups.yahoo.com/group/RahsepareNoor_Reiki
http://eshragh-reiki.persianblog.com
reiki_light3000@yahoo.com